Gentrifieringsbusstur med Erik Persson

Under Littfest 2016 gjorde Erik Persson och jag gentrifierings bussturer i Umeå tillsammans med Rättbuss. När vi skulle åka med den andra bussturen startade inte bussjäveln. Efter flera programföflyttningar fick rättbussgänget ge upp och skicka bussen till skroten. De lyckades få till en till tur med en Vilhelminabuss som annonserades 5 minuter innan avgång. Utan ölförsäljning och mysfaktor var det tyvärr mycket svårare att få till rätt turstämning. Här lägger jag upp den text/dialog jag läste för de hugade passagerarna. Grunden till detta var en text om en dödfödd workshop som Region Västerbottens projekt Det Litterära Västerbotten höll för inte så länge sedan. Grundtexten som är ganska annorlunda är skriven av mig och Linn Hansén och publicerad i Provins nr 1 2016. Denna text har dessutom fått inspiration och språkdräkt från restaurang Rex i Umeå:

En dubbelipa i Västerbotten

Då ska jag ta över en stund.
Jag heter Johannes Samuelsson
och jag undrar om ni har besökt någon av de lokala restaurangerna här i Umeå,
och jag undrar om ni har varit med om en upplevelse i världsklass,
en chans till en ny dubbelipa,
ett husöl för alla lägen,
ett möte med en av Sveriges bästa bartenders.

Varje dag i Umeå är en öl med fler öl per capita än nån annan dag,

Umeå är en stad med microbryggerier,

en stad med enhetliga uteserveringar.
en stad för nyutbildade och attraktiva kockar.

en stad med ölkännare som ska finnas även i framtiden.

Varje dag i Umeå är en ny kaffesort att utveckla, kommunicera, bjuda in till, berätta om och skumma mjök i,

en chans att lyfta fram dolda kvaliteter i nya matkulturer,

en sammanställning av resultatet från en ölworkshop.

en korv lagad med blod svett och tårar.

en yrkesgrupp som får understöd av ett starkt utbud av ölsorter.

Varje dag en creme brule, en löjrom från Kalix, en laxrygg, en röding från Landön, en anka, en armani claps, en blomkål, en rimmad sejrygg, en svensk kalvfilé, en ren, en ko, en björn, en torsk,

Varje dag en workshop byggd på en designmetodik med starkt användarfokus där alla deltagare ges plats och möjlighet att delta och dela med sig av sina erfarenheter och idéer om olika kaffesorter och korvstoppningsmetoder.

ett storslaget landskap fyllt med väldoftande granar som kan inspirera till nya helsvenska brygder.

en misslyckad ölsort som lägger grunden till en lyckad ölsort.

en tradition av berättande, ölprovande och ett antal brewsky.

en god tillgång till dubbeipor hagelbössor och olika ales som stimulerar smaklökarna och gomspeglarna.

en samverkan med olika aktörer för att utveckla en plattform där nya och attraktiva tjänster kombineras så att smakernas berättandet kan synliggöras.
en öl med saltvatten och laktosbakterier.

Varje dag en Kallholmen, en rensadel, en pralin från vilhelmina, en plat du jour petit salé med confiterade anklar och potatispuré, en gratinerad getost, en brottmålet, en vaniljglass tahiti, en kula sorbet, en Mont- Redon Lirac, en ginsort du aldrig smakat tidigare.
en ny kulinarisk upplevelse.

en möjlig målgrupp av vinsmakare.
en finansierad buffé och en gedigen måltid.
en möjlighet att använda befintliga lokala råvaror för att laga måltider som synliggör traditioner i region Västerbotten.
ett glas champagne för alla.
en bit Västerbotten.
Varje dag en efterrätt på tu man hand.
Varje dag ett liv i centrum i närheten av en restaurang.